TRÄNING FÖR GRAVIDA

En graviditet är påfrestande för kroppen. Det är onödigt att äta helt okontrollerat och dra på sig en massa onödiga extra fettkilon eftersom det varken gynnar graviditeten, förlossningen eller tiden efteråt när det är dags att bygga upp kroppen igen efter graviditeten.

img_0187_5500cd102a6b2221753bac0b

 

Full av hormoner och extra kilon ska vi jobba, städa, tvätta och en massa annat ska göras. Rummet ska fixas och bebiskläder ska shoppas. En massa tankar i huvudet. Framtiden och så…. Men man måste försöka släppa allt sånt och bara försöka fokusera. Fokusera på en sak i taget. FOOOKUS!

Träningen hjälper mycket med det. Promis!

Sen kan man också tänka på vad man stoppar i sig. Både du och bebisen mår bäst av näringsrik mat. Ät frukost, lunch, middag och mellanmål som vanligt. Du behöver inte äta för två.

Styrketräning går att träna när du väntar barn. Dock bör man undvika att köra tungt. Mage och rygg är jag också försiktig med. Vill ju inte föda för tidigt lixom 😉 

 

 

VARFÖR SKA MAN TRÄNA UNDER GRAVIDITETEN?

De studier som gjorts på gravida kvinnor visar bara fördelar med träning under graviditet. Några av dem är:

Kontrollerad viktuppgång
Lättare att gå ner i vikt efter förlossning
Minskad risk att drabbas av graviditetsdiabetes
Minskad risk att få högt blodtryck
Minskad risk att drabbas av graviditetsrelaterade smärtor i ryggen
Ökad chans till en komplikationsfri förlossning

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.