FÄLLOR ATT UNDVIKA

1.

Att hoppa över frukost.

Vi mår bra av äta frukost. Utan mat i magen trillar man lättare dit på alla frästelser innan lunchen, eftersom man blir trött och hungrig framåt dagen. Se till att få i dig åtminstone ett hårdkokt ägg när du vaknar. Det är en bra proteinkälla som skyddar mot kommande frestelser. Eller gör som mig blanda lite kall välling i vatten skaka och drick. Ta sen och gör på samma sätt med protein pulvret oooo vips så har du en redlig frulle.

2.

Förmiddagsfikat. Som sagt, det är lätt att bli frestad av den smarriga mackan eller bullen som ligger framme när du ska köpa din första kopp kaffe för dagen, i synnerhet om du hoppat över frukosten. Så för all del skippa inte frullen. Här kan du ta ett par nötter för sötsugets skull.

3.

Grupptrycket vid lunch. Kollegerna ska gå och äta sushi, pasta eller pizza – och man orkar inte vara den som börjar kinka och lobba för en salladsbar. Man är dessutom rädd för att bli utanför och gå miste om “viktigt” snack, så därför gör man som gänget. Men om du nu följer med på restaurang: kolla om det finns något nyttigare lunchalternativ, kanske utanför menyn? Eller ta mod till dig och förklara varför du hellre vill äta din matlåda på jobbet och föreslå att ni tar en kaffe tillsammans senare.

4.

Trefikat. Här kommer en annan aspekt in i bilden, nämligen kompisätandet.  Att säga nej till hembakt är tabu i Sverige. Men ta dig för magen, grimasera och förklara att du försöker hålla igen på exempelvis mjöl. Det är aldrig någon som vill höra om illamående… Så du lär slippa följdfrågor.

5.

Klockan 17 i matbutiken. På ren stress (kanske ska du hämta barn på dagis?) köper du några chokladkakor och trycker i dig, för att magen skriker. Undvik detta genom att äta ett äpple eller nått innan du handlar.

6.

Trippelmåltiderna. En unge kommer hem vrålhungrig, en annan ska strax i väg på träning. Som förälder är det lätt att äta flera måltider per kväll: en för varje barn och sedan den “riktiga” middagen när partnern kommer hem från jobbet. Sitt gärna med vid bordet när barnen käkar, men nöj dig med att mumsa på en morot. Det går att hålla sig.

 

7.

Niomyset. En del dricker te på kvällskvisten, andra vill ha kaffe. Men alla i familjen är överens om att det är mysigt att ta en ostmacka till koppen. Det blir lätt någon form av samling. När barnen är klara med sina läxor kommer de ut ur sina rum. Men försök nöja dig med den där muggen, det brukar dämpa suget.

 

Stå på er!

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/9/9/d/latess.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


CAPTCHA Image
Reload Image